INTERVIEW WITH RINKO KAWAUCHI BY ANTONIO MUÑOZ DE MESA

First of all, congratulations for Illuminance, a beautiful and powerful book. Mysterious, joyful, hopeful and sometimes painful. I spent 6 days with you in Rome at a wonderful workshop about editing and photo books and I'm curious about some aspects of your new work.

How, when and why you decide to do Illuminance?

Lesley Martin -who is editor at Aperture- and I had talked about hoping to publish a book together in the near future long time ago. So we met again around 3 years ago. Then we decided to publish the book.

I'm a fan of your work and almost every book you're famous for has been published by Foil. What are the reasons to work with a different editor? What are your thoughts about photo books in the future? Do you consider doing digital editions for IPads or any other tablets?


I've published many books with Foil, but I wanted to publish with others editors as well. It was great experience to work together with Lesley Martin at Aperture. This is the first time I have published with a US publisher. This way the book will be easy to get in US and Europe.
I'm thinking of making digital editions if someone give me the opportunity.

What are the main ideas behind the edited pictures in Illuminance? How do you manage a flow? Where does the meaning of you discourse come from?

I wanted to see what is our world through my works. This is my motivation. I think our world is made of lots of fragments. That's why I made sequences of equal images (same size, same way).

How and why you decided to print Illuminance's photos in double sheets joined with space in between. It has a special physicality when I flip the pages. My interpretation is that you can see the prints through direct light. You can "illuminate" the photos.

I like your interpretation! But my intention would be to connect every image. It suits my concept. Also, I like the idea that some air got caught between an image and the next.

We can see some biographical aspects of your intimate life in Illuminace, as is the case in the X-ray picture. How do you see your own life when you transform it in a piece of work? Is it therapeutical in some way?

I could say that Illuminance itself is my life. The process of making my work is therapeutic for my mind.

What kind of things did you discover assembling your photos for Illuminance? Did you realize something you did not notice when you started to work on the book?

In Illuminance I found what beauty and richness is. Usually, I shoot without thinking (I mean not too much thinking), and after shooting I find something.

What is your next project? Illuminate us ;)

I'm using a 4×5 large format camera for my next project. And a digital camera as well. I'm enjoying the new format and texture.

 

Antonio Muñoz de Mesa is a Spanish director, actor, writer, photographer, TV host and lecturer. He is always building bridges between arts, education and companies.
http://antoniomunozdemesa.500px.com/

---------

En primer lugar, enhorabuena por Illuminance, un libro bello y potente. Misterioso, alegre, optimista y a veces doloroso. Pasé contigo 6 días en Roma haciendo un maravilloso taller sobre edición y libros de fotografía y siento curiosidad por algunos aspectos de tu nuevo trabajo. 

¿Cómo, cuándo y por qué decidiste hacer Illuminance?

Lesley Martin –que trabaja como editor en Aperture- y yo habíamos comentado hacía tiempo que nos gustaría publicar un libro juntos en un futuro no muy lejano. Así que hace unos 3 años nos volvimos a ver y decidimos publicar el libro.

Soy fan de tu trabajo y casi todos los libros por los que eres famosa los ha publicado Foil. ¿Por qué ahora publicas con una editorial diferente? ¿Qué piensas sobre el futuro de los libros de fotografía? ¿Tienes pensado hacer ediciones digitales para iPads u otras tabletas?

He publicado muchos libros con Foil, pero también quería probar con otros editores. Trabajar con Lesley Martin en Aperture ha sido una gran experiencia. Es la primera vez que publico con un editor estadounidense, así el libro será fácil de conseguir en Estados Unidos y Europa.

Si alguien me ofrece la oportunidad, me gustaría hacer ediciones digitales.

¿Cuáles son las ideas principales de las imágenes editadas en Illuminance? ¿Cómo manejas el ritmo? ¿De dónde viene el significado de tu discurso?

Quería ver cómo es nuestro mundo a través de mi trabajo. Mi motivación es ésa. Creo que el mundo está hecho de muchos fragmentos, por eso he hecho secuencias de imágenes iguales (mismo tamaño, misma manera). 

¿Cómo y por qué decidiste imprimir las fotos de Illuminance en páginas dobles unidas por un espacio en medio? Cuando paso las páginas, el libro tiene una cualidad física especial. Mi interpretación es que puedes ver las impresiones a través de la luz, que puedes “iluminar” las fotos.

¡Me encanta tu interpretación! Pero mi intención es conectar todas las imágenes. Recoge muy bien mi concepto. También me gusta la idea de atrapar aire entre una imagen y la siguiente.

En Illuminance se pueden ver algunos aspectos biográficos de tu vida, como es el caso de la foto de los rayos x. ¿Cómo ves tu vida al transformarla en un trabajo fotográfico? ¿Resulta de alguna forma terapéutico?

Podría decir que Illuminance es en sí mismo mi vida. El proceso de realización mi trabajo es mentalmente terapéutico.

¿Qué cosas descubriste recopilando imágenes para Illuminance? ¿Te diste cuenta de algo en lo que no habías reparado cuando empezaste a trabajar en el libro?

En Illuminance encontré el significado de la belleza y la riqueza. Normalmente disparo sin pensar (quiero decir, sin pensar demasiado), y después de disparar encuentro algo.

¿Cómo es tu siguiente proyecto? Ilumínanos ;)

Para mi siguiente proyecto estoy utilizando una cámara de gran formato de 4 x 5 pulgadas. Y también una cámara digital. Estoy disfrutando del nuevo formato y de su textura.

 


Antonio Muñoz de Mesa es director, actor, escritor, fotógrafo, presentador y ponente. Siempre establece conexiones entre el arte, la educación y el mundo empresarial. 
http://antoniomunozdemesa.500px.com/

Read more

ENTREVISTA A MIGUEL ÁNGEL FELIPE FIDALGO, EDICIONES LA VISITA

JOAN FONTCUBERTA, A PROPÓSITO DE LA CULTURA VIRTUAL. POR NIEVES LIMÓN

ENTREVISTA A JUAN VALBUENA